Протягом багатьох років ведуться суперечки про оціночну діяльність вчителя. Піднімалися питання про те, чи потрібна оцінка в навчанні, і якщо потрібна, то яким чином, словесним або
цифровим, її висловлювати. Крім цього, є опоненти
оцінки, які виступають протии балів в загалі.
Вагомий внесок у
розвиток шкільного оцінювання внесли вчителі-новатори. Відомий педагог В.Ф. Шаталов для контролю знань
ввів "листи відкритого обліку знань", суть яких полягала в тому, що кожна отримана на уроці чи в
поза урочний час відмітка
заноситься на спеціальний бланк, який вивішується
для
загального огляду і це мало великий виховний ефект. Кожен учень у будь-який час міг виправити оцінку на більш високу
і показати тим самим, на
що він здатний.
Одним з перших вітчизняних педагогів, хто намагався
вирішити проблему оцінки на справді гуманних засадах, був С. Т. Шацький.
Виступивши проти оцінок та іспитів, він вважав, що потрібно оцінювати не
особистість дитини, а його роботу з урахуванням тих умов, в яких вона
виконувалася, і пропонував системний контроль і оцінку результатів навчальної
роботи дітей у формі звітних виступів учнів.
Великий інтерес щодо безбального оцінювання представляє досвід лабораторної
експериментальної дидактики Ш. О. Амонашвілі. Була розроблена оціночна система експериментального навчання,
при якій змістовна оцінка включається у навчальну діяльність як її регулятор. У результаті експериментального навчання учні
стали активнішими, самостійнішими, а, головне, в них сформувався інтерес до навчання, прагнення вчитися.
Проблема
успішності дуже складна і фахівці різних галузей педагогічної науки приділяли
переважну увагу тій або іншій стороні даної проблеми: дидактики основним об'єктом
вивчення роблять особливості навчально-виховного процесу, які сприяють подоланню
неуспішності; психологи ж спрямовують увагу на вивчення особливо стейне успішних
учнів, які виявляються в процесі навчання. Дидактична основа для таких
досліджень міститься в роботах багатьох психологів-педагогів: А.М. Гельмонта,
В.І. Самохвалова, А.А. Бударного, Л.І. Божовича, Л.С. Виготського, Д.П. Ельконіна,
П.П. Блонського, Л.А. Славіна та інших.
Незалежно від того чи
існує оцінка в школі у вигляді балів або має словесне
вираження, вчитель має дотримуватися ряду обов'язкових психолого-педагогічних
вимог, що пов'язано з вагомим впливом оцінки на особистість учня, на його
психіку, і, перш за все, на формування його самооцінки, яка є провідним
компонентом у структурі самосвідомості особистості.
Проблема самооцінки розглядається
в руслі філософських, соціально-педагогічних та психологічних досліджень
багатьох педагогів, психологів і соціологів. Так, наприклад, В. Абдрахманова відзначає, що «…самооцінка являє собою
ступінь в розвитку самосвідомості і проявляється у здатності ставитися до себе
критично, співвідносити свої можливості і результатами діяльності не лише
згідно з думкою оточення, але й на рівні власних вимог до себе». Л.Бороздіна
зазначає, що самооцінка є дуже важливим, якщо не ключовим, компонентом самосвідомості
та забезпечує наявність не лише критичної позиції індивіда відносно того, чим
він володіє, але й оцінки з точки зору певної системи цінностей. Є. Савомько
розуміє самооцінку як«…особливий ступінь в розвитку самосвідомості, передумовою
якої є усвідомлення людиною самої себе, своїх фізичних сил, розумових
здібностей, вчинків, мотивів і цілей власної поведінки, свого ставлення до
оточуючих і до себе, своїх сил і можливостей в досягненні конкретних цілей». В.
Куніцина визначає самооцінку як конкретний прояв самосвідомості, який дозволяє
оцінювати себе та включає певні знання і відношення. Ю. Мар'яною відзначає, що «…самооцінка
– компонент самосвідомості, який включає, поряд із знаннями про себе, оцінку людиною
самої себе, власних здібностей, моральних рис і вчинків».
Над дослідженням самооцінки, її
складових, а також її впливу на життєдіяльність особистості працювали такі
психологи та соціологи, як Б.Г. Ананьєв,
Н. Є. Анкудінова, Л.І. Божович, Ю.А. А.Г. Спіркін, , І. І. Чеснокова, Н.Є.
Шафажінская та інші. Ними доведено, що великий вплив
на самооцінку школярів надає оціночна діяльність вчителя. Більше того,оціночна
діяльність вчителя і безпосередньо сама оцінка – основна причина, яка
найбільшою мірою впливає на успішність навчання у шкільному віці.
З вересня 2000 року в Україні введена 12 - бальна шкала оцінювання, яка побудована
за принципом урахування особистих досягнень учнів в опануванні ними змісту
загальної середньої освіти. Новій системі оцінювання притаманна позитивна спрямованість, що ґрунтуються на
врахуванні рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач. За таких умов
оцінювання стає не тільки засобом діагностики рівня реалізації поставлених
цілей, але й вагомим чинником навчання, розвитку та виховання школярів, основою
для коригування процесу і результатів пізнавальної діяльності, прогнозування
подальших цілей та перспектив у навчанні.
Існує багато
технологій реалізації 12 - бальної шкали оцінювання і одна з
них – формувальне оцінювання, яке спрямоване на розвиток в учнів
критичного мислення, вироблення в них вмінь і навичок самоврядування процесом
власного навчання.
Вважається, що
концепт формувального оцінювання сягає своїм корінням біхевіористської моделі навчання(англ. behavio(u)rism- поведінка), в центрі якоїявища самосвідомості та
самооцінки, їх функції в поведінці та
розвитку суб'єкта. У 1967 році президент Американської асоціації з оцінювання
М. Скрайвен, досліджуючи проблему оцінювання навчальних програм, уперше
запропонував розрізняти формувальне й підсумкове оцінювання. Він вважав, що
формувальне оцінювання повинне використовуватися для оптимізації розвитку та
покращання об’єкта, незалежно від того,чи йдеться про учня, програму або інший
дидактичний «продукт». Тоді як підсумкове - для оцінювання результатів,
досягнення та поставлених цілей. Вчений вперше наголосив на різниці між цілями,
які ставлять два види оцінювання, та шляхами використання інформації, що
отримується в результаті їх застосування. У 1971 році американські вчені Б.
Блум, Т. Хастінг і Дж. Мадаусу у роботі «Посібник з формувального та підсумкового
оцінювання учнів» завершили обґрунтування концепту формувального оцінювання, проголосивши його необхідним для діагностики рівня засвоєння учнями змісту
навчального матеріалу.
Слід
зазначити, що в Україні контроль та оцінка якості освіти повністю покладається
на державу, насамперед на підпорядковані Міністерству освіти і науки України
Державну акредитаційну комісію та Державну інспекцію навчальних закладів, діяльність яких регулюється рядом законодавчих
актів. Однак, впровадження нової системи оцінювання в українських
загальноосвітніх закладах справді “невідкладний, революційний” крок, який
справді може розпочати освітню реформу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий